Scheefstand hoofd

De nek, ofwel halswervelkolom, heeft 7 nekwervels. Tussen de tweede tot en met de zevende nekwervel zit een tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf is vervormbaar en werkt als schokdemper. De tussenwervelschijf zorgt er verder voor dat de nek in alle richtingen kan bewegen. Aan de achterzijde van de nek lopen de zenuwen en het ruggenmerg. Op elk wervelniveau in de nek komt een zenuw naar buiten die naar de nek en de arm loopt. Rondom de halswervelkolom zit een geheel van spieren die de stabiliteit van de nek verzorgen; een goed samenspel van deze spieren positioneert de nek, beweegt de nek en stabiliseert de nek ten opzichte van de romp.

Oorzaak en klachten bij scheefstand hoofd

Scheefstand van het hoofd wordt ook wel torticollis genoemd. De nek kan niet vrij meer bewegen en resulteert in een ongelijke dwangstand van het hoofd. Verkramping van de nek kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door een verkeerde hoofdbeweging, een ongeluk of val, een langdurig verkeerde houding (liggen met gekromde nek) of een blokkering van een gewricht in de nek. De aandoening komt vooral bij kinderen tussen de 5 en 14 jaar voor. Ook bij mensen boven de 45 jaar komt het regelmatig voor. Er treedt een irritatie van banden op in de nek welk zorgt voor een verkramping van de direct omliggende spieren.

Klachten van een dwangstand bestaan uit pijn aan één kant van de nek. Dit zorgt voor een gebogen en gedraaide stand van het hoofd naar één zijde van het hoofd. Hierdoor ontstaat stijfheid van de nek, een verminderde draaimogelijkheid en het niet recht kunnen houden van het hoofd.

Behandeling Scheefstand hoofd door Fysiotherapie MTC

De kinderfysiotherapeut of manueel therapeut (bij volwassenen) van Fysiotherapie MTC kan helpen om de beweeglijkheid weer terug te krijgen en de verkramping van de spieren te verminderen. Bij baby’s of kinderen gebeurt dit spelenderwijs door gerichte oefentherapie. De manueel therapeut kan ook door middel van tractie of manipulatie de spierspanning verminderen.