Bekkeninstabiliteit

Het bekken

Het bekken bestaat uit de botten die de romp met de benen verbindt en speelt een belangrijke rol bij de houding en het bewegen. Bovendien beschermt het de organen in het bekken zoals de blaas, de baarmoeder met de vagina en de darmen. Het bekken is opgebouwd uit drie delen: de linker en de rechter bekkenhelft met aan de achterzijde het heiligbeen met onderaan het stuitje. Op de plaats waar de bekkendelen bij elkaar komen zitten drie gewrichten: het schaambeen en aan de achterzijde aan weerskanten van het heiligbeen de SI gewrichten. De botdelen worden bij elkaar gehouden door de banden en daaroverheen de pezen en spieren (bekken, buik, bil en rugspieren). Samen zorgen ze voor een stevige basis in het lichaam.

Bekkenpijn of bekkeninstabiliteit

Bekkenpijn is pijn in en rondom het bekken. Dit wordt veroorzaakt door oplopende druk in het bekken, bijvoorbeeld door vergroting van de baarmoeder tijdens de zwangerschap. Door de drukverhoging ontstaat er rek op de bekkenbanden en de bekkenspieren.

Bekkeninstabiliteit ontstaat als de bekkenbanden, onder andere door hormonale veranderingen zoals een zwangerschap, te ver verslappen of beschadigen en de spieren de stabiliteit niet meer kunnen opvangen. Klachten van bekkeninstabiliteit zijn pijn in de onderrug, pijn aan het stuitje of pijn aan de voorkant rond het schaambeen. De pijn door bekkeninstabiliteit wordt erger bij traplopen, draaien over één heup, omdraaien in bed, lang zitten en opstaan uit bed of stoel. Bij een ernstige vorm van bekkeninstabiliteit kan het zelfs onmogelijk zijn om op één been te staan.

Behandeling Bekkeninstabiliteit door Fysiotherapie MTC

De behandeling van bekkeninstabiliteit bij Fysiotherapie MTC bestaat uit oefentherapie om alle spieren rondom het bekken en de bekkenbodem sterker te maken, zodat weer controle en stabiliteit ontstaat.