Lymfoedeem

Bij lymfoedeem is er sprake van vochtophoping als gevolg van een verstoord evenwicht tussen de aan- en afvoer van vocht, oftewel het niet goed functioneren van het lymfestelsel. De impact van oedeem op het dagelijkse leven kan heel groot zijn. Denk bijvoorbeeld aan  een vermoeid gevoel, pijn, bewegingsbeperking of moeilijk lopen.

Lymfoedeem kan ontstaan na een operatie, trauma ofbehandeling van kanker. Deze vorm van lymfoedeem wordt secondair lymfoedeem genoemd.  Je hebt echter ook primaire vormen van lymfoedeem (zoals vaatproblematiek of aanleg), ten gevolge van een aangeboren afwijking van het lymfestelsel.

Behandeling van lymfoedeem door Fysiotherapie MTC

De oedeemfysiotherapeut kan verschillende vaardigheden inzetten om het lymfestelsel op een zo natuurlijk mogelijke wijze te stimuleren, met als doel de vochtdoorstroming te verbeteren en eventuele stagnatie op te heffen. Samen met de oedeemtherapeut bepaalt u wat de beste behandelmethode voor u is. Vaak doet u algemene oefeningen, ademhalingsoefeningen en specifieke oefeningen gericht op spieren in het lichaam die functioneren als pomp. Daardoor kan vocht afgevoerd worden via de lymfe- en bloedbanen.

Behandelmethoden:

• Manuele lymfedrainage (massagetechniek gebaseerd op het aanzetten van de afvoer van lymfevocht; heeft tevens een ontspannend en pijnstillend effect)
  • Oefentherapie (ademhalingsoefeningen / beweging)
  • Lymfetaping
  • Zwachtelen
  • Bepaling van juiste compressiematerialen passend bij uw oedeem
  • Littekentherapie (om uw littekens zacht en soepel te maken)

Te verwachten resultaten van de behandeling

Wat zijn de belangrijkste te verwachten positieve resultaten van de behandeling?

• De huid wordt minder strak en gevoelig
  • De omvang van het oedeem vermindert
  • De bewegingsbeperking neemt af
  • Het vermoeide gevoel, veroorzaakt door het oedeem, neemt af en u voelt zich prettiger in uw vel