Liesblessure

De lies

De lies is een regio waar veel spieren aan het bekken vastzitten. Deze spieren doen het been van buiten naar binnen bewegen. De pezen van deze liesspieren zitten net naast het schaambeen vast en lopen naar de binnenzijde van het bovenbeen tot aan de knie.

Een liesblessure

Bij een liesblessure is er bijna altijd sprake van een irritatie van de aanhechting van het pees- en spierweefsel of een irritatie van het botvlies. Bij een liesblessure zijn de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen vaak zeer gespannen, ook in rust. Het aangedane bovenbeen voelt vaak ‘harder’ aan dan het andere bovenbeen. De liesblessure is onder te verdelen in de acute liesblessure en een chronische liesblessure. Bij een acute liesblessure is er sprake van bijvoorbeeld een spierscheurtje in de overgang van de pees naar de spier of een verrekking. Bij een chronische liesblessure is er sprake van aanhechtingspijn ter hoogte van de lies, welke soms uitstraalt naar de binnenzijde van het bovenbeen. Soms ligt de oorzaak bij de omliggende structuren zoals de buikspieren, buikorganen, het heupgewricht of het SI-gewricht.

Oorzaak en klachten liesblessure

Een liesblessure ontstaat vaak bij sporten met explosieve krachten. Voorbeelden hiervan zijn diverse sporten waarbij gesprongen wordt (atletiek, volleybal, basketbal), voetbal, turnen en duursporten zoals hardlopen en schaatsen. Een liesblessure ontstaat vooral na overbelasting.

De klachten van een liesblessure zijn vooral pijn in de lies, uitstralend naar de binnenzijde van het bovenbeen. In het beginstadium van de blessure is de pijn vooral na intensief sporten voelbaar. Uitstraling van de pijn kan ook in de onderbuik of genitaliën voelbaar zijn. Er ontstaat een verhoogde spierspanning.

Behandeling van de liesblessure door Fysiotherapie MTC

In de acute fase is rust belangrijk. Daarnaast kan door de (sport)fysiotherapeut medical taping worden aangelegd, wat zorgt voor sneller herstel van de liesblessure. Behandeling van een chronische liesblessure is gericht op de gehele beweegketen; zowel been, lies, heup als lage rug. De (sport)fysiotherapeut van Fysiotherapie MTC zal bij vermindering van pijn de behandeling uitbreiden met oefentherapie in onze trainingsruimte.