Knieprothese

Het kniegewricht

De knie is een scharniergewricht van twee botstukken. Aan de binnen- en buitenzijde zitten banden. In het kniegewricht liggen twee menisci en twee kruisbanden.  De botstukken bevatten een laagje kraakbeen, wat fungeert als ‘schokdemper’. Daarnaast produceert het omhulsel van de knie, het kapsel, gewrichtsvloeistof waardoor de knie vrij en soepel kan bewegen. Als er geen abnormale bewegingen gemaakt worden en er genoeg en veelzijdig bewogen wordt, blijft het kraakbeen gezond.

Kraakbeenslijtage

Als wij eentonig bewegen, te veel draaibewegingen maken, onszelf overbelasten bij springende sporten of na een trauma, ontstaat er slijtage aan het kraakbeen. Het kraakbeen kan verruwen, er kunnen gaatjes in het kraakbeen ontstaan of het kraakbeen kan zelfs volledig wegschuren. De slijtage zorgt er voor dat de knie minder belastbaar is. U herkent dit doordat u minder lang kunt lopen of het lopen moeilijker gaat omdat de knie stram aanvoelt. Vooral opstaan en starten met lopen gaat moeizaam en veroorzaakt pijn. De knie is vaak dik. Bij een ernstige vorm van artrose kunt u ook nachtelijke pijnen hebben.

Een knieprothese

Als de knie dermate versleten is wordt er een kunstknie, oftewel een knieprothese geplaatst. Na het plaatsen van de knieprothese kan de knie nog wel een half jaar warm aanvoelen. Dit is geen complicatie, maar het wennen van het lichaam aan het materiaal van de knieprothese. De eerste periode zal de knie pijnlijk zijn omdat het weefsel door de operatie nog moet herstellen. Bij thuiskomst is het belangrijk direct met de revalidatie te starten.

Behandeling na knieprothese door Fysiotherapie MTC

Revalidatie na plaatsing van een knieprothese zal zo spoedig mogelijk na de operatie moeten starten. De fysiotherapeuten van Fysiotherapie MTC zullen u begeleiden middels oefentherapie met het opnieuw leren bewegen van uw knie en het aansterken van de spieren rondom uw knie. Een gemiddelde knierevalidatie na het plaatsen van een knieprothese duurt ongeveer drie tot zes maanden.