Dry Needling door Fysiotherapie MTC Lopik en Schoonhoven

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuurnaalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden verminderd. Door het gericht prikken met een naald worden spierverhardingen losgemaakt. Het inbrengen van de naald is niet of nauwelijks voelbaar. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier zich kort aanspant.

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek (‘knoop’) in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam veroorzaakt. Spierverhardingen ontstaan door een verkeerde of te weinig beweging, een ongeluk, een langdurige verkeerde houding, stress of slaaptekort.

Dry Needling behandeling door Fysiotherapie MTC Lopik en Schoonhoven

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, nekklachten en armklachten zoals een tennis- of golferselleboog, RSI en CANS. Ook geeft Dry Needling goede resultaten bij een hielspoor of scheenbeen irritaties.

Doel is het opwekken van een zgn. ‘local twitch respons’ waarna deze spier zich meer ontspant. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid wordt vergroot en de pijn kan al snel minder zijn. Als daarbij de bekende pijn wordt gevoeld is de kans groot dat de behandeling positief effect oplevert.

Spierverhardingen door overbelasting bij sporters kunnen zeer effectief behandeld worden met Dry Needling. Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meerdere spieren betrokken. Vaak breiden de klachten zich uit. De fysiotherapeuten betrekken deze spieren ook in de behandeling. Uiteindelijk worden de spieren weer voldoende belastbaar gemaakt door oefentherapie.