Tenniselleboog

De elleboog

De elleboog bestaat uit de botdelen van de bovenarm en 2 botten van de onderarm. De buitenzijde is de plaats waaraan de pezen van de onderarmheffers vastzitten. De elleboog is een gewricht waarbij buigen en strekken tegelijk optreedt met het draaien van de 2 botten van de onderarm.

De tenniselleboog

Een tenniselleboog is een veel voorkomende aandoening. Er zijn pijnklachten aan de buitenzijde van de elleboog, soms uitstralend naar de onderarm en pols. De klachten treden op wanneer de strekspieren van de pols en hand worden aangespannen, bijvoorbeeld als we iets met de hand willen oppakken. De pijn wordt veroorzaakt door een ontsteking van de peesaanhechting van de pezen die maken dat u de hand en pols naar boven kan bewegen. De aanhechting van deze pezen bevindt zich aan de buitenzijde van de elleboog. Het strekken van de elleboog, de pols en de vingers wordt als pijnlijk ervaren. Het drukken op de aanhechting van de strekspieren van de pols en de hand aan de buitenzijde van de elleboog doet pijn. De term tenniselleboog is enigszins misleidend, omdat het maar voor een klein percentage bij tennissers optreedt.

Oorzaak tenniselleboog

De oorzaak van de tenniselleboog is vaak een overbelasting van de onderarmstrekkers. Door de repeterende trekbewegingen ontstaat een irritatie van de aanhechting. Deze repeterende bewegingen worden gedaan bij werkzaamheden zoals bijvoorbeeld schrijven en computerwerk, tuinieren, horecawerk (flessen open draaien) en schoonmaakwerkzaamheden (uitwringen).

Behandeling van een tenniselleboog door Fysiotherapie MTC

De behandeling van een tenniselleboog bij Fysiotehrapie MTC bestaat uit oefentherapie met rekoefeningen en spierversterkende oefeningen. Het gebruik van een brace kan ondersteunend werken bij het herstel. De oefentherapie kan ondersteund worden met medical taping.