Carpaal tunnel syndroom

Carpale tunnel

Aan de binnenzijde van de pols zit een tunnel waar een zenuw en pezen doorheen lopen, de carpale tunnel. De carpale tunnel is nauw. Bij een beetje zwelling komt de middelste handzenuw (nervus medianus) al in de knel. Dit kan pijn, tintelingen en/of een doof gevoel in uw duim, vingers en handpalm geven. Tevens kan er krachtverlies in uw hand ontstaan.

Oorzaak en klachten Carpaal tunnel syndroom

Een zwelling in de carpale tunnel kan ontstaan als u met uw hand of pols snelle, steeds dezelfde bewegingen maakt (bijvoorbeeld typen), uw handen, polsen of armen vaak te maken hebben met trillingen (bijvoorbeeld bij werken met een drilboor) of als u uw hand steeds lang achter elkaar ver naar voren of naar achteren gebogen houdt (in plaats van recht, in het verlengde van uw onderarm).

Het carpaletunnelsyndroom kan pijn, tintelingen en/of een doof gevoel in uw duim, vingers en handpalm geven. Soms heeft u klachten in de hele hand en stralen deze uit naar de onderarm. Deze verschijnselen kunnen aan beide handen tegelijk optreden. ’s Nachts kunnen de klachten uw slaap verstoren. Kracht (vooral in de duimspieren) en gevoel kunnen minder worden, waardoor u dingen uit uw hand kunt laten vallen.

Behandeling van Carpaal tunnel syndroom door Fysiotherapie MTC

Behandeling door Fysiotherapie MTC bestaat uit het verminderen van de spierspanning door oefentherapie. Indien deze oefentherapie niet voldoende helpt kan een operatie overwogen worden. Na een operatie kunnen wij helpen verklevingen van het littekenweefsel te voorkomen.