Lipoedeem

Verkeerde vetcelverdeling

Lipoedeem is een verkeerde vetcelverdeling. Het is een chronische aandoening die voornamelijk bij vrouwen voorkomt. Er ontstaat een grote hoeveelheid ongelijkmatig verdeeld vet onder de huid van de heupen, dijen, knieën en onderbenen. Soms zijn ook de armen aangedaan. De vergrote vetcellen trekken ook vocht aan en houden dit vast. De huid wordt stug en onregelmatig.

Oorzaak en klachten van Lipoedeem

De oorzaak van lipoedeem is niet bekend. Erfelijke factoren kunnen een rol spelen. Ook kunnen hormonale factoren en overgewicht (obesitas) meespelen.

Lipoedeem geeft een pijnlijk, gezwollen gevoel in het aangedane deel van de benen. De huid, vooral van de scheenbenen, is erg gevoelig. Fysieke inspanning is vaak moeilijk. Voor patiënten die al langer lipoedeem en overgewicht hebben, betekent dit een extra belasting van de gewrichten.

Behandeling van Lipoedeem door Fysiotherapie MTC

Onze oedeemtherapeut behandelt patiënten door middel van oefentherapie en manuele lymfedrainage (indien er ook sprake is van lymfoedeem) om het lymfstelsel op een zo natuurlijk mogelijke wijze te stimuleren. Daarnaast past de oedeemtherapeut technieken als zwachtelen en het aanmeten van therapeutische elastische kousen toe. Dit om extra vochtvorming tegen te gaan en de afvoer van lymfevocht te bevorderen. Goede voorlichting is uiteraard ook een essentieel onderdeel van de behandeling.

Wat zijn de belangrijkste te verwachten positieve resultaten van de behandeling?

• De huid wordt minder gevoelig
  • De omvang van het oedeem vermindert
  • De bewegingsbeperking neemt af
  • Het helpt u om weer in contact te komen met uw lichaam