Achillespeesletsel

De achillespees

De achillespees is de pees die zich aan de achterzijde van de voet en de enkel bevindt. Hij verbindt de kuitspier met het hielbeen en zorgt ervoor dat wij op onze tenen kunnen staan, kunnen lopen en in staat zijn tot springen en hardlopen. De achillespees is de sterkste pees van ons lichaam en vangt veel zware krachten op.

Achillespeesletsel

Doordat de achillespees veel zware krachten moet opvangen, kan deze pees gemakkelijk overbelast raken. Veel voorkomende achillespeesletsels zijn de achillespeesruptuur en de achillespeesontsteking.

Bij een achillespeesruptuur scheurt de achillespees (gedeeltelijk) af. Een achillespeesruptuur ontstaat meestal bij een plotselinge spieraanspanning  van een achillespees in een mindere conditie.

Een achillespeesontsteking is een steriele ontsteking van de achillespees. Overbelasting door sporten en het dragen van slechte schoenen (soms in combinatie met afwijkingen als platvoeten, doorgezakte voeten of slappe enkels) is in veel gevallen de oorzaak van een achillespeesontsteking. Vooral sporters op latere leeftijd zijn kwetsbaar.

Klachten achillespeesletsel

Bij een achillespeesruptuur ontstaat er een zwelling met een hevige bloeduitstorting. Het aanspannen van de kuitspier is niet meer mogelijk, waardoor je niet meer kunt lopen. Bij een achillespeesontsteking ontstaat de pijn vaak geleidelijk en neemt in de loop van de tijd in hevigheid toe. In de beginfase van het achillespeesletsel is er sprake van opstartpijn en pijn na inspanning. Bij langere klachten zijn de pijn, zwelling en roodheid continu aanwezig.

Behandeling achillespeesletsel door Fysiotherapie MTC

Bij een achillespeesruptuur wordt de achillespees meestal operatief gehecht. In sommige gevallen wordt er speciaal gips aangelegd. Fysiotherapie MTC begeleidt de revalidatie na de operatie. Deze revalidatie bestaat uit het weer op lengte brengen van de achillespees en het oefenen om de belastbaarheid te optimaliseren.