Beweegprogramma – Controle over uw rug

Lage rugklachten

Lage rugklachten is de meest voorkomende aandoening van het bewegingsapparaat. Maar liefst 60% – 90% van Nederlandse bevolking krijgt in zijn of haar leven te maken met rugklachten. Rugklachten kunnen zich op verschillende manieren uiten. Naast rugpijn kun je bijvoorbeeld ook last hebben van spierspanning, stijfheid, een beperking van de beweeglijkheid of een vermoeid gevoel in de rug. Uitstralende pijn naar het been kan wijzen op een hernia.

Door deze klachten word je beperkt in bepaalde activiteiten tijdens het dagelijks leven, het werk of bij het uitoefenen van sport en hobby’s. Dit kan een grote impact hebben op je leven en zelfs leiden tot ziekteverzuim.

 

Core stabiliteit van de rug

Core betekent letterlijk ‘kern’ en is het spierkorset van de rug. Je ‘core’ bestaat maar liefst uit 29 spieren. Door specifieke training kan de rug beter gestabiliseerd worden en wordt de belastbaarheid vergroot. Dit spierkorset bestaat uit buikspieren, bilspieren, de grote rugspieren, de kleine rugspieren en bekkenbodemspieren.

Bij core training gaat het niet om de kracht maar om de samenwerking van al deze spieren. Dit om stabiliteit en flexibiliteit te leveren. Door het aanspannen van de ‘core’ wordt de stabiliteit van de rug en bekken versterkt. Hierdoor kun je rechtop blijven zitten, staan, buigen en bewegen. Core stabiliteit is bij vrijwel alle lichamelijke activiteiten nodig.

 

Beweegprogramma - Controle over uw rug

Heeft u al jaren last van uw onderrug? Voelt uw rug moe aan tijdens lang zitten en lang staan? Heeft u moeite om een ‘goede houding’ te zoeken? Wellicht is het beweegprogramma – Controle over uw rug iets voor u.

Dit beweegprogramma is speciaal ontwikkeld om uw rugklachten actief tegen te gaan. Tijdens dit programma wordt de core-stability intensief getraind en worden er adviezen omtrent houding en tiltechnieken gegeven. Uit recent onderzoek is gebleken dat de core-stability training en het toepassen daarvan in de praktijk zeer effectief is ter voorkoming van rugklachten. Het is een training van het samenspel tussen de grote rugspieren, de kleine rugspieren en de buikspieren.

Het oefenprogramma duurt 12 weken en is opgebouwd uit 3 periodes gericht op controle, stabiliteit en functie van de spieren. Tijdens en na het oefenprogramma wordt er een plan gemaakt om de verkregen core stabiliteit te behouden.