Specifieke lage rugpijn

De lage rug

De lage rug is een gebied in ons lichaam dat veel belast wordt. De lage rug bestaat uit vijf lendenwervels en vormt de overgang via wervels, tussenwervelschijven, banden en spieren van de bovenrug naar het bekken. Langs de wervels en tussenwervelschijven komen zenuwen naar buiten welke richting de benen lopen. Doordat het een overgangsgebied is, wordt er veel kracht en belasting op de rug uitgeoefend. Bewegingen en belastingen kunnen bij verkeerde uitvoering veel klachten veroorzaken.

Specifieke lage rugpijn

Bij specifieke lage rugklachten is het duidelijk wat de oorzaak van de klachten is. Dit wordt het lumbaal radiculair syndroom genoemd. De specifieke lage rugklachten zijn te herleiden aan druk op een uittredende zenuw, vaak ontstaan door een uitpuilende tussenwervelschijf (hernia). Dit zorgt voor afknelling van een zenuw waardoor uitstralende pijn in het been, gepaard met doofheid, tintelingen en uitvalsverschijnselen voelbaar is. Bij langer aanhoudende klachten kan een branderig gevoel in het onderbeen worden waargenomen. Soms kunnen ook een gebroken wervel, wervelinzakking of een tumor in de onderrug de oorzaak zijn.

Behandeling specifieke lage rugklachten door Fysiotherapie MTC

Regelmatig wordt er gekozen voor een operatie. Om een operatie te voorkomen wordt echter steeds vaker de hulp van de fysiotherapeut ingeschakeld. Het trainen van de actieve spierstabiliteit laat bij lichte hernia’s namelijk een goed herstel zien. Zowel bij niet opereren als na de operatie van de lage rug kan onze fysiotherapeut u begeleiden in het sterker en stabieler maken van uw lage rug. Het vooraf aan uw operatie trainen van de lage rug heeft een meerwaarde voor het bespoedigen van uw herstel.