Aspecifieke lage rugpijn

De lage rug

De lage rug is een gebied in ons lichaam dat veel belast wordt. De lage rug bestaat uit vijf lendenwervels en vormt de overgang via wervels, tussenwervelschijven, banden en spieren van de bovenrug naar het bekken. Langs de wervels en tussenwervelschijven komen zenuwen naar buiten en lopen richting de benen. Doordat het een overgangsgebied is, wordt er veel kracht en belasting op de rug uitgeoefend. Bewegingen en belastingen kunnen bij verkeerde uitvoering veel klachten veroorzaken.

Aspecifieke lage rugpijn

Lage rugpijn is gelokaliseerd vanaf de onderste rib tot aan de bilplooi. Dit kan eventueel gepaard gaan met uitstralende pijn vanuit de rug naar het been. De pijn kan in acute gevallen snijdend of stekend zijn, met hevige hoge spierspanningen in de onderrug. Bij langer bestaande klachten is de pijn vaak vager, dreinend en zeurend, trekkend naar beide zijden of naar één zijde van de onderrug. Vaak zie je dat de mensen ook pijn aangeven in de bilregio. Klachten worden vaak in tijdsduur aangegeven. Acute aspecifieke lage rugklachten (minder dan 6 weken aanwezig), subacute aspecifieke lage rugklachten (6-12 weken aanwezig) en chronische aspecifieke lage rugklachten (langer dan 12 weken aanwezig).

Oorzaak en klachten aspecifieke lage rugpijn

Het is vaak lastig een direct lichamelijke oorzaak te vinden. Toch hoor je regelmatig dat mensen een ‘verkeerde beweging’ hebben gemaakt of dat zij zwaar belastend werk of activiteiten hebben uitgevoerd. Bij veelvuldige lage rugklachten treedt er een slijtage van de tussenwervelschijf op. De stabiliteit van de rug neemt hierdoor af.

De pijnklachten gaan soms gepaard met scheefstand van de rug. Er kan sprake zijn van ochtend- of startpijn. Door het bewegen trekt deze pijn meestal in de loop van de dag weg.

Behandeling aspecifieke lage rugklachten door Fysiotherapie MTC

Acute aspecifieke lage rugklachten hebben in de meeste gevallen een gunstig beloop. De fysiotherapeutische begeleiding door Fysiotherapie MTC bestaat vooral uit houding- en beweegadviezen. Oefentherapie bij de fysiotherapeut is vooral bij langdurige aspecifieke lage rugklachten effectief. Om lage rugklachten in de toekomst te voorkomen bieden wij ons specifieke beweegprogramma ‘Controle over uw rug’ aan.