Hoofdpijn

Hoofdpijn komt veel voor. Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Meestal is de hoofdpijn van korte duur. Er zijn echter ook mensen die bijna continu hoofdpijn hebben. Gelukkig zijn de meeste oorzaken van hoofdpijn onschuldig en gaat de hoofdpijn snel over. Er zijn een heleboel verschillende soorten hoofdpijn.

De verschijnselen van de hoofdpijn geven aan welke soort hoofdpijn men heeft. Voorbeelden van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, migraine, hoofdpijn ten gevolge van medicijngebruik, clusterhoofdpijn of spierspanningshoofdpijn vanuit de nek.

Soorten hoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt gevoeld als een bandgevoel om het hoofd of een knellend gevoel op het hoofd. Deze hoofdpijn begint langzaam, neemt toe in de tijd en kan dagen aanhouden. De nekspieren en schouderspieren zijn gespannen en pijnlijk.

Migraine is een hoofdpijn aan één kant van het hoofd en kan 3 tot 4 dagen duren. De hoofdpijn wordt als kloppend en bonkend gevoeld en verergert bij beweging, inspanning, geluid en licht. Migraine kan leiden tot misselijkheid en braken.

Hoofdpijn door teveel medicijngebruik ontstaat als er weken achter elkaar bijvoorbeeld paracetamol  geslikt wordt.

Clusterhoofdpijn is buitengewoon hevige vorm van hoofdpijn die in aanvallen voorkomt. De pijn zit aan één kant van het hoofd, rondom het oog.  Vaak is een tranend en rood oog te zien. Verder treedt onrust en het niet stil kunnen zitten op.

Spierspanningshoofdpijn is een hoofdpijn die continu aanwezig is en ontstaat door een te hoge spierspanning die vanuit de nek naar het hoofd trekt. Deze hoofdpijn kan éénzijdig of aan beide zijden van het hoofd gevoeld worden. Vaak kan het hoofd niet goed gedraaid worden en kan men het hoofd niet verder buigen.

Behandeling van hoofdpijn door Fysiotherapie MTC

Voor de behandeling van spanningshoofdpijn en spierspanningshoofdpijn kunt u bij Fysiotherapie MTC terecht. De behandeling kan bestaan uit houdingsinstructies of spierkracht versterkende oefeningen. De manueel therapeut kan mobiliserende technieken gebruiken om de spierspanning te verminderen.