Beweegprogramma – Controle over uw nek

Nekklachten

Als u vaak last heeft van uw nek na bijvoorbeeld een dag achter de computer of tijdens een plotselinge beweging en komen deze nekklachten steeds weer terug, dan is instabiliteit van uw nek wellicht de oorzaak van uw nekklachten.

De nek bestaat uit 7 nekwervels. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven fungeren als de schokdempers van de nek en zorgen ervoor dat de wervels ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. De spieren in de nek zorgen voor beweging van de nek of het hoofd en voor stabiliteit van de ene wervel ten opzichte van de andere wervel.

Stabiliteit is van groot belang. Wanneer de stabiliserende spieren niet sterk genoeg zijn kunnen de bewegingen van uw nek niet goed uitgevoerd worden. Dit kan vervolgens leiden tot klachten.

Instabiliteit van de nek

De volgende symptomen zijn herkenbaar bij instabiliteitsklachten van de nek:

  • Frequente periodes van nekklachten.
  • Toename van nekklachten in de loop van de dag.
  • Niet in staat zijn tot langdurige statische houdingen zoals computerwerk of lang staan.
  • De neiging hebben om uw hoofd te ondersteunen met een kussen of uw handen.
  • Een trillend gevoel in de nek ervaren, het gevoel geen controle te hebben.
  • Een scherpe pijn in de nek tijdens plotselinge bewegingen.
  • Vrees, onwil of angst voor het bewegen van de nek.
  • De nekspieren voelen gespannen en stijf.
  • Kortdurende verbetering door zelf de nek ‘te kraken’.

Nektraining door Fysiotherapie MTC

Fysiotherapie MTC heeft een nektraining ontwikkeld voor mensen met langdurige nekklachten (nekklachten >12 weken), terugkerende nekklachten (meer dan 2 keer per jaar) of instabiliteitsklachten.

Het oefenprogramma duurt 12 weken. Tijdens en na het oefenprogramma wordt er een plan met uw gemaakt om de nekstabiliteit te verbeteren, pijn te doen verminderen en herhaling van klachten te voorkomen. Er wordt een gericht en individueel oefenschema gemaakt voor tijdens de trainingen en thuis. Om herhaling van nekklachten te voorkomen is het blijven oefenen van groot belang.