Revalidatieprogramma Longaandoeningen

Longaandoeningen

Voor verschillende longaandoeningen bieden wij binnen onze praktijk longrevalidatie aan.

COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij chronische bronchitis zijn de luchtwegen vernauwd door regelmatige ontstekingen. Door de ontstekingen zijn er vaak klachten zoals hoesten en het opgegeven van slijm. Het ademen gaat hierdoor vaak lastiger. Bij longemfyseem zijn de longblaasjes beschadigd waardoor de elasticiteit afneemt en kortademigheid het gevolg is.

Bij astma zijn er continue kleine ontstekingen in de longen. Mensen met astma zijn vaak benauwd en hoesten veel.

Wij behandelen ook patiënten met interstitiële longziekten als longfibrose en sarcoïdose. Longfibrose is een ophoping van littekenweefsel bij de longblaasje en sarcoïdose zijn ontstekingen in meerdere organen of weefsels van het lichaam.

Veel mensen met een longaandoening worden beperkt in het uitvoeren van hun dagelijkse activiteiten zoals werk, hobby en sport.

Longrevalidatie

Longrevalidatie is voor longpatiënten, die ondanks goede medicatie last hebben van klachten zoals benauwdheid/kortademigheid, een afgenomen conditie/spierkracht, beperkingen in de dagelijkse activiteiten, problemen met ophoesten van taai slijm en vermoeidheid.

Naar aanleiding van de intake en metingen wordt er gekozen voor een bepaald behandelplan /-programma. Dit kan een beweegadvies met enkele individuele sessies zijn, gericht op ademhaling, ontspanning en het eventueel leren van functioneel hoesten om slijm te verminderen. Daarnaast hebben wij een tweetal revalidatieprogramma’s, te weten een verkort revalidatieprogramma gedurende 6 weken, 2 x per week en een volledig revalidatieprogramma gedurende 12 weken, 2 x per week. Beide revalidatieprogramma’s zijn er op gericht om te leren / blijven bewegen met een longaandoening.

Na het revalidatieprogramma kunt u doorstromen in de fysio- of medische fitness, waarvoor een individueel trainingsprogramma zal worden opgesteld.